Beder folk om en “God” pris?

Mange nye eller små selvstændige har svært med at finde den “rigtige” pris.
Det kan være en længere proces, men det er vigtigt. Der er nemlig nogle faldgruber du gør dig selv en tjeneste, at undgå falde i. Her får du lidt af mine dyrekøbte erfaringer.

Kender du det når folk beder om en “god” pris? Eller spørger, ” Hvornår det kommer på tilbud igen?
Jeg har givet så meget gratis væk gennem tiden. Jeg ville så gerne hjælpe, men det har været dyre lærerpenge.
For det første så blev det tydeligt over noget tid, at folk slet ikke mente de skulle betale mig – det plejede de da ikke at gøre, så hvorfor nu?
Og det havde jeg desværre selv lært dem.
For det andet så var mange af dem jeg havde hjulpet gratis selv selvstændige. Jeg oplevede dog ofte at hjælpen ikke gik den anden vej.
Vi hjælper hinanden op troede jeg i min naivitet. Men jeg blev klogere.
Hold op hvor blev jeg ind i mellem skuffet. Jeg begyndte at føle mig til grin – og så blev jeg vred.
Derfor måtte jeg se indad.
At være selvstændig og personlig-udvikling går hånd i hånd.

Hvad har du brug for at se nærmere på?

Når vi oplever en stærk følelsesmæssig reaktion er det et udtryk for, at noget indre har brug for at balanceres.
Virkeligheden er altid et spejl for os. En stærk følelse indikere noget ikke er i harmoni med vores dybere sandhed.
Når folk ikke acceptere den pris du har sat handler det altid om, at du ikke selv er landet i din pris.
Du har brug for at træde i karakter.
Du har brug for at markere og gøre det klart og tydeligt hvor du står. Det kan være over for dig selv, eller andre.
Men du har brug for at lande i prisen og holde ved den.
Når folk begynder tinge om prisen, bede om nedsættelse, eller rabatter, eller vil hører om tilbudsmuligheder m m – udstråler du på en eller anden måde, at de kan få prisen ned.
Du lugter af at det er muligt.
De ville ikke spørge en person som tager sin egen pris alvorligt. De vil mærker der er lukket. Men fordi du ikke er i integritet på det område, kan de mærke en mulighed.
Og nogle mennesker skal bare altid “prutte” om prisen. De har en konkurrence kørende med sig selv om, at få tingene så billigt som muligt.
Når det sker er der nogen som tager det helt personligt, og bliver vrede fordi de ikke tages alvorligt.Og så er vi tilbage ved den stærke følelsesmæssige reaktion igen.

Det handler aldrig om dem – men om dig?

Jeg vil gå så langt som til at sige, at det handler aldrig om dem – men om dig. I matcher hinanden. Eller som man sagde i gamle dage, I passer sammen som en fod i en hose. Hammeren har fundet et søm.
Så det bedste du kan gøre er at, stoppe med at være åben for en “god” pris, og for gratis.
Det er heller ikke noget der styrker din forretning. Et af en forretnings formål er, at tjene penge så den kan overleve. Ellers er det blot en hobbyvirksomhed.
Jeg har set en undersøgelse om den største frygt som selvstændig – det er ikke at tjene penge nok. Og derefter kom manglende selvtillid.
Så lær dig selv at holde ved din pris. Og tro på den pris du sætter, når du har fundet den.

Find din pris og hold ved den

Hvis du ikke har fundet din pris endnu, hvilket kan være endnu en af årsagerne til du vakler i troen på din pris, så må du gang med at lede.
Det kan være en lærerproces over lidt tid.
Hvilken pris føles godt i din mave?
Og i dit hjerte?
Hører du generelt hjemme i den dyre eller den billige ende?
Hvem er din målgruppe?
Er du for billig?
Eller for dyr til din målgruppe?
Hvad tager andre i samme målgruppe for noget tilsvarende?
Hvordan hænger prisen og værdien du yder sammen?
Får de alt for meget for prisen, så du nærmest overvælder dem?
Eller får de ikke nok og synes ikke det er det værd?
Lær dine potentielle kunder og nuværende kunder hvad din pris er – og stop selv med at så tvivl om den for eksempel ved, at lade folk tinge om prisen. Den er ikke til diskussion hvis du vil styrke din forretning.

Jeg vil elske at hjælpe dig med din pris – med hjælp går det hele lidt hurtigere 🙂 Bestil en session her

Læs mere